Rynek Infrastruktury
Jeżeli wniosek nie zostałby złożony, za 19 dni decyzja środowiskowa straciłaby ważność. Jak mówi Karol Głębocki, rzecznik GDDKiA w Olsztynie, centrala Generalnej Dyrekcji wyraziła zgodę na złożenie wniosku u wojewody. Zdaniem rzecznika jest to równoznaczne z obietnicą przyznania 10 mln zł na wykup gruntów.
Rzecznik zastrzega, że potrzebna kwota zostanie przyznana za kilka miesięcy, gdy decyzja wojewody będzie prawomocna, a rzeczoznawca oszacuje wartość nieruchomości. Wstępnie oszacowano, że w tym roku GDDKiA potrzebuje 10 mln zł na wykup.
Gdy GDDKiA uzyska zgodę na budowę południowej obwodnicy Olsztyna, przedłużą się szanse na realizację inwestycji w przyszłości. Budowa jest planowana od 1999 roku, jednak już kilkakrotnie inwestycja była skreślana z listy finansowanych centralnie przedsięwzięć drogowych. Szacuje się, że budowa obwodnicy pochłonie 1 mld zł.
Prezydent Olsztyna, w proteście przeciwko rezygnacji z budowy obwodnicy ogłosił, że wprowadzi ograniczenia w ruchu ciężarówek w mieście. Od 1 marca samochody o masie powyżej 30 ton nie będą mogły wjeżdżać na dwa wiadukty, co w rzeczywistości uniemożliwia przejazd w stronę granicy z Rosją w Bezledach.
Południowa obwodnica Olsztyna będzie mieć długość 29 km i pobiegnie od drogi krajowej nr 16 w Tomaszkowie do drogi krajowej nr 53 za wsią Szczęsne. Następnie w okolicach Wójtowa ponownie połączy się z DK-16.